christopher gower 291240 unsplash

Vi holder dig informeret om alt inden for arbejdsmiljø

Følg med i udviklingen – vi giver dig vigtig viden og nyheder om arbejdsmiljø, så du altid er et skridt foran. Kontakt os, hvis du vil vide mere.
rawpixel 570911 unsplash
2019-09-24 Indsigt og læsestof
E-learning gør videreuddannelse nemmere
Et stigende antal kursister benytter sig af e-learning, når de skal videreuddanne sig. Derfor udbydes løbende flere forskellige kurser via e-learning platformen. Senest er arbejde med asbest kommet på vores online program.

Har du oplevet at have svært ved at finde en kursusdato, som passede ind i din travle arbejdskalender? Hvis ja, så er du ikke den eneste. Derfor har mange fået øjnene op for at tage det kursus, de mangler, via en e-learning platform. Med e-learning har du mulighed for at afslutte kurset når og hvor du har lyst, og du kan sikre at afbrydelser i din travle arbejdsplan formindskes. Dermed får du også mindre arbejde at indhente efter kurset.  Se flere fordele ved e-learning og læs, hvordan kurserne er bygget op

Asbest kursus som e-learning
Kurset "Arbejdsmiljø og sikkerhed ved arbejde med (udvendig) asbest" er nu tilgængelig via vores e-learning platform. 
 
Med kurset sikrer du dig at kunne arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt i områder, hvor der forekommer asbest.
 
Læs mere om Arbejdsmiljø og sikkerhed ved arbejde med (udvendig) asbest
rawpixel 783429 unsplash fb
2019-08-20 Indsigt og læsestof
Hvad betyder den nye kemikalielovgivning?
De fleste har efterhånden stiftet bekendtskab med Arbejdsmiljølovgivningens bekendtgørelser om arbejde med stoffer og materialer er blevet ændret. Således trådte en ny lovgivning om kemikaliesikkerhed i kraft den 1. juli 2019. Det største fokus er ophævelse af kravet om arbejdspladsbrugsanvisninger og kravet om den obligatoriske kemiske risikovurdering (kemisk APV). En anden ændring som har fået knap så meget opmærksomhed, er er ændring i Kapitel 8 ”Oplæring og Instruktion”. Kapitel 8 giver en udvidet og mere detaljeret beskrivelse af instruktionspligten.

Ny instruktion i kemikaliesikkerhed
Instruktionen skal være baseret på den kemiske risikovurdering for virksomheden/processen og skal som minimum indeholde:

Materialets farlighed – faremærkning, H og P sætninger og evt. grænseværdier
Krav til korrekt anvendelse, opbevaring og bortskaffelse
Brug af værnemidler og deres placering
Førstehjælp
Foranstaltninger ved uheld, brand, spild og lignende

Instruktionen kan være mundtlig, men skal suppleres med skriftlig dokumentation ved særlige stoffer og særlige forhold.

Instruktionen skal foretages inden arbejdet med stoffer og materialer begynder, den skal gentages regelmæssigt og ved væsentlige ændringer og sikres for nye medarbejdere.

 

Har du brug for hjælp til enten mundtlig eller skriftlig instruktion af jeres medarbejdere så kontakt ArbejdsmiljøEkspertens kemiafdeling på +45 5336 8112.

Vi tilbyder firmatilrettede kurser, der passer præcist til jeres forhold og de stoffer og materialer I anvender.

Se også den fleksible e-learning løsning https://ameksperten.mitkursus.dk/Course/PublicCourseDetails/25

 
Læs mere
harvest 1694353 1920
2019-08-15 Indsigt og læsestof
Høsten øger risiko for dødsulykker
Når landmændene kører de store maskiner i stilling for at få årets høst i hus, øges risikoen for dødsulykker samtidig betragteligt.

Høstsæsonen er i gang i det meste af landet, og som hvert eneste år, så håber landmændene på gode vejrforhold og et stort udbytte af årets anstrengelser i marken.  Derimod har landmændene ofte mindre fokus, når det handler om sikkerhed og arbejdsforhold. Kombinationen af store maskiner og travlhed er en farlig cocktail. - Der løbes risici i arbejdet, man normalt ikke tager, og man arbejder i døgndrift. Når man har med maskiner af den størrelse at gøre, så koster det på tragisk vis menneskeliv, siger arbejdsmiljørådgiver Peter Wang Kristensen fra ArbejdsmiljøEksperten. Statistikkens grimme tal viser ifølge Arbejdstilsynet, at der i perioden 2011-2017 skete 41 dødsulykker i forbindelse med arbejde i landbruget. Heraf er 10 i 2016 og 5 i 2017. Arbejdstilsynet giver en række anbefalinger for at mindske risikoen for ulykker. Det handler blandt andet om rettidig vedligehold af maskiner, således at der ikke opstår problemer og fejl ude i marken, som kan øge tidspresset i forbindelse med fx høsten.  Se Arbejdstilsynets anbefalinger for at undgå ulykker med kørende maskiner Ønsker du mere information om, hvordan man kan indføre gode arbejdsrutiner i landbruget, kan du downloade Arbejdstilsynets drejebog om Forebyggelse til landbrug, skovbrug og fiskeri. Læs mere om ulykker i landbruget
Læs mere
Esbjerg Havn 140519 1 beskaaret
2019-08-08 Indsigt og læsestof
HSEQ Netværk klar til kick-off
Esbjergs nye HSEQ Netværk er nu klar til kick-off og lægger ud med et temamøde omhandlende kemi under titlen "Hvordan griber I de nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger an?"

 - Kravet om arbejdspladsbrugsanvisninger bortfaldt 1. juli 2019 og blev erstattet af et øget fokus på den kemiske APV samt på oplæring og instruktion. Derfor er det er meget oplagt sted at starte - og ikke mindst aktuelt emne at tage fat på for rigtig mange virksomheder, siger HSEQ Manager, Dorthe Petersen, som skal stå i spidsen for det nye HSEQ Netværk.

ArbejdsmiljøEksperten og Esbjerg Safety Consult står bag de nye netværksgrupper inden for HSEQ som oversat til dansk står for arbejdsmiljø, sikkerhed, miljø og kvalitet. Målet er, at  ledere og nøglepersoner inden for hvert af disse områder skal mødes i netværksgrupper og dele erfaringer og give hinanden faglig sparring og inspiration inden for deres fagområder.

 - Faglige netværk og sparring er en god måde at sikre, at man er på forkant med udviklingen på området. Man er sjældent at kolleger inden for samme fagområde på sin egen arbejdsplads. Derfor giver det én en masse ny viden og fremdrift at mødes med ligesindende i netværksgrupper.

Første møde i HSEQ Netværket afholdes onsdag den 11. september kl. 13.00 - 16.00 i Auktionsgade 3, 6700 Esbjerg. Yderligere information om kick-off mødet og HSEQ Netværket kan fåes hos Dorthe Petersen på telefon +45 5336 8112.
Læs mere
Pia Jorgensen 2
2019-06-20 Indsigt og læsestof
Pia skal samle trådene i nyt stort sundhedskoncept
Et nyt stort sundhedskoncept har set dagens lys hos ArbejdsmiljøEksperten, og den første virksomhed er sat i gang med at sætte fokus på sundhed og trivsel. Det er 45-årige Pia Jørgensen, der skal stå i spidsen for det nye koncept, der går under navnet Sundhed og Trivsel på 100 dage.

- Når en virksomhed starter op med Sundhed og Trivsel på 100 dage, så sættes hele virksomhedens og medarbejdernes kultur i spil. Der skabes nye vaner, et fællesskab omkring sundhed - og der sættes fokus på medarbejdernes trivsel, siger projektchef Pia Jørgensen, som for nylig er tiltrådt den nyoprettede stilling hos ArbejdsmiljøEksperten i Esbjerg.

Hele forløbet baseres på et individuelt sundhedstjek, der følges løbende op på. Konceptet generer transparente, kontinuerlige og anonymiserede data under hele forløbet, både for medarbejdere og til ledelsen, som kan agere i forhold til fremkomne data. Konceptet har indbygget adfærdsdesign og kan individuelt tilpasses til den enkelte virksomhed og dennes målsætning - og er sådan opbygget, at det er uafhængigt af nøglepersoner.

Det nye virksomhedskoncept er kommet på markedet i samarbejde mellem rådgivningsvirksomheden ArbejdsmiljøEksperten, som har mange års erfaring med rådgivning omkring sundhed og arbejdsmiljø, fx- gennem helbredskontroller, og firmaet Welfare Denmark, som har stået for den tekniske udvikling og opbygningen af den nye online sundhedsplatform.

Læs mere om konceptet og se medarbejderpakker 

Sygefraværet koster for alleSer man på tallene for sygefravær på det danske arbejdsmarked, er det tydeligt, at rigtigt mange danske arbejdspladser bør sætte fokus på sundheden. Et højt sygefravær koster hvert år millioner af kroner hos arbejdsgiverne, og det rammer også skatteydernes penge.

Regner man på tallene i en stor kommune som Esbjerg med 11.000 ansatte med en gennemsnitligt offentlig sygefraværsstatistik på 13 dage pr. år pr. medarbejder*, så løber udgiften til sygefravær op i svimlende millionbeløb. Koster hver medarbejder gennemsnitlig 1.500 kroner pr. dag, så hedder beløbet 214 millioner kroner.

- Sundhed og trivsel går hånd i hånd på en arbejdsplads, og det samme gør sygefravær og produktivitet. Men vil du investere forebyggende i medarbejdernes sundhed, kan du skabe en ny sundhedskultur – og det vil i sidste ende skabe mere produktivitet og bedre økonomi via en nedgang i sygefraværet.

Sundhedsplatformen tager udgangspunkt i den enkelte medarbejders sundhed og ud fra resultaterne af et indledende sundhedstjek udarbejdes en passende målsætning for den enkelte og for hele virksomhed.

- Det starter hos ledelsen, men forankres ude hos hver enkelt medarbejder.

 

Startskuddet til noget stortPia Jørgensen er uddannet ergoterapeut og har i 15 år arbejdet i det offentlige. Hun har netop færdiggjort en diplomuddannelse i ledelse, og nu tager hun fat på alvor at sætte struktur på Sundhed og Trivsel på 100 dage.

- Vi er stadig i opbygningsfasen, men den første virksomhed skal allerede nu sættes godt i gang. Det er min opgave at styre forløbet og sikre, at logistikken i processen hænger godt sammen.

Forventningerne for det nye koncept er store, og der trækkes allerede nu tråde ud i både det offentlige og private erhverv.

- Det er klart, at vores eksisterende kunder vil være blandt de første, der vil stifte bekendtskab med det nye sundhedsforløb, og her oplever vi allerede nu en interesse. Men vi har også store forventninger til at få succes med at implementere sundhed og trivsel til kommuner og offshore segmentet.
Læs mere