Arbejdet med arbejdsmiljø kan være både nemt og trygt
Lovgivning, arbejdsmiljørepræsentant, AMO, APV og AMD – ord, forkortelser og regler, der kan være svære at holde styr på. Rigtig mange virksomheder kan med fordel vælge at outsource deres arbejde med arbejdsmiljø. Det giver nemlig tryghed og stabilitet for både ledelse og medarbejdere – og så bliver det samtidigt nemt at overholde lovgivningen.
I hverdagen er der travlt med den daglige drift, produktion, salg, økonomi – og det giver sig selv, at det kan være svært at få prioriteret arbejdsmiljøet. Svært at få tid til at lave blandt andet den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV) – og hvem har overhovedet den nyeste viden om, hvilke regler, der gælder på området?
- Vi forstår 100%, hvorfor det kan være svært at få arbejdsmiljøet prioriteret. Det er et stykke arbejde, som ikke i udgangspunktet er en del af den daglige drift, og mange steder er ingen, der ønsker at have den kasket, der står ”Arbejdsmiljø” på, siger arbejdsmiljørådgiver Frederik Stockholm Madsen fra ARBEJDSMILJØEksperten.
Tovholder, sekretariat og ekspert i én løsning
Lige såvel som bogholderiet eller markedsføringen kan løses af en deltidsbogholder eller en freelancer, så kan også det lovpligtige arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø klares af en ekstern medarbejder. Og netop det faktum, at det er en lovpligtig opgave, altså en SKAL-opgave, gør denne outsourcing-model til en attraktiv løsning.
- Når vi har en aftale om at varetage en virksomheds arbejdsmiljøopgaver, så er vi både tovholder, sekretariat og ekspert på samme tid. Det vil sige, at alt virksomheden skal byde ind med er – i grove træk – at møde op til de møder, de selv er med til at lægge i kalenderen. Og det er ikke noget fast koncept for, hvordan det skal strikkes sammen. En outsourcingaftale strikkes sammen ud fra virksomhedens behov, og selvfølgelig også ud fra gældende lovgivning, siger Frederik.
Hverdag gør blind
Udover at virksomheder med en outsourcing-aftale kan finde ro i at have helt styr på de lovpligtige opgaver, så er der også det store plus, at en ekstern rådgiver også kommer med nye øjne på virksomheden og kan sætte fokus på sikkerhedsproblemer, som måske er blevet hverdag for ledelsen og de ansatte.
- Vi ved alle sammen, at man kan blive blind for, at nogle ting fx kan være placeret uhensigtsmæssigt. Det er bare blevet hverdag, og ingen stiller spørgsmål ved det. Når jeg kommer ud i en virksomhed, så prioriterer jeg at gå en tur rundt og se med nye øjne - og vi får en snak omkring det, der kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Jeg ser det ikke som en test af virksomheden, mere som noget, vi sammen kan sætte fokus på at ændre til fordel for medarbejdernes sikkerhed og i sidste ende virksomhedens økonomi, konkluderer Frederik.
Vil du vide mere om outsourcing af arbejdsmiljøarbejdet, så kan du kontakte os på 8236 3670 eller se mere her