Formålet med en trivselsmåling kan være at videreudvikle virksomheden, at øge den sociale kapital, komme problemer til livs eller andet. Undersøgelsen tilrettelægges ud fra det overordnede formål.
Med trivselsmålingen som udgangspunkt er der gode muligheder for at åbne en konstruktiv dialog, hvor medarbejdere føler sig hørt og taget med på råd, til gavn for den fælles trivsel på arbejdspladsen.
Undersøgelsesmetoder inden for trivsel
På en lille arbejdsplads med få medarbejdere afdækkes trivslen ofte via individ- eller gruppeinterviews. På en større arbejdsplads med mange medarbejdere anvendes ofte spørgeskemaer, som er videnskabeligt baseret indenfor psykisk arbejdsmiljø.
At have en ekstern, neutral konsulent til at lede processen giver ofte tryghed og seriøsitet omkring undersøgelsen.
Tænk processen godt igennem inden en trivselsmålingen
For at I får mest muligt ud af en trivselsmåling er det vigtigt at tænke hele processen grundigt igennem, således at
- formålet for målingen er tydeligt og kendt af alle
- rammer for målingen og for anonymitet er tydelig
- der er inddragelse af medarbejdere i processen
- at der kommer tilbagemeldinger til personalet
- at der iværksættes relevante handlinger
- at der evalueres
Læs mere om Trivsel og Ledelse - at træffe de svære valg
Model for en trivselsmåling
- Indledende rådgivning og forarbejde til målingen
- Intromøde for medarbejderne
- Kortlægning (interviews el. spørgeskema) og resultatanalyse
- Præsentation af resultater for medarbejderne
- Udarbejdelse af handleplan, implementering og evaluering
Hvad kan ArbejdsmiljøEksperten hjælpe med?
- Rådgivning i at udføre trivselsmålingen
- Brug af en af vores konsulenter som tovholder på hele processen
Mere viden om Trivsel og Trivselsmålinger
Hvordan omsætter vi målinger til bedre trivsel?