christopher gower 291240 unsplash

Nyheder - 2024

unsplash rawpixel 558597 150dpiRGB w1200px
2024-10-14 Indsigt og læsestof
Den mentale sundhed er i fokus i oktober
Igen i år har den netop overståede uge 41 dannet rammen om en række aktiviteter og events, der har sat fokus på mental sundhed hos en bred vifte af danske arbejdspladser. Danmarks Mentale Sundhedsdag har efter en årrække vundet indpas på mange virksomheder. I uge 41 har de taget initiativ til at fremme den mentale sundhed for netop deres medarbejdere. Et tilskud fra Velliv Foreningen på 10.000 kroner har hjulpet en stor del af arrangementerne på vej.

Det er efterhånden velkendt fakta, at flere og flere danskere har ondt i deres mentale helbred. Desværre rykker psykiske lidelser, stress og dårlige sociale relationer også ind på arbejdspladsen, og skaber svære betingelser for rigtig mange mennesker i deres hverdag.

Med konceptet Danmarks Mentale Sundhedsdag har Velliv Foreningen i en årrække været behjælpelig med at give tilskud til, at virksomheder har kunne afholde sundhedsfremmende aktiviteter for deres medarbejdere, og flere virksomheder har i år valgt at invitere ArbejdsmiljøEkspertens rådgivere inden for med et inspirationsoplæg.

- Vi har været ude med mange emner i år, fx arbejdsglæde - at skabe og dyrke den, teambuilding, konstruktiv kommunikation og konflikthåndtering. Konsulenterne taler blandt andet om forandringer, hvordan vi skaber gode forandringsprocesser/bedre kan rumme dem, stressforebyggelse og -håndtering, og hvordan man kan nedsætte sygefravær, fortæller Solveig Dohrmann, der er projektkoordinator hos ArbejdsmiljøEksperten, og som i år har planlagt alle aktiviteter omkring Danmarks Mentale Sundhedsdag.

 

Søg tilskud til aktiviteter hele året

At løfte indsatsen for den mentale sundhed kan i mange sammenhænge kræve større indsats og længerevarende forløb. Derfor er det gennem Velliv Foreningen også muligt at søge tilskud ud fra andre parametre.

Vil din arbejdsplads, jeres branche eller jeres område sætte fokus på mental sundhed på andre tidspunkter af året end i uge 41, så kan der blandt andet søges støtte til analyser, forskning og nyskabende indsatser indenfor forskellige brancher.

- Hos ArbejdsmiljøEksperten rådgiver vi hvert år virksomheder over hele landet, der ønsker at gøre en forskel for den psykiske arbejdsmiljø. I tæt samarbejde skaber vi projekter, der kan skabe forandring og potentielt fremme den mentale sundhed. I april ansøgte vi sammen med en virksomhed om et projekt omkring trivselspolitik. Virksomheden modtog godkendelse af projektet fra Velliv Foreningen i august, og vi skal nu - og frem til marts 2025 - udarbejde og implementere en trivselspolitik hos den pågældende virksomhed, siger COO og Executive Partner hos ArbejdsmiljøEksperten, Bent Würsching.

Der kan søges om tilskud til projekter tre gange årligt - i januar, april og august. Hvor der i forbindelse med ansøgninger til en enkelt virksomhed er et max. beløb på 250.000, der kan søges om, så er der ingen beløbsgrænser på branche-ansøgninger og område-ansøgninger.

 

Sådan tager I de første skridt mod bedre mental sundhed

Ifølge projektkoordinator Solveig Dohrmann er det nemt at komme i gang. Har man lysten til at ville gøre en forskel og kan tage initiativ til den indledende dialog, er dette første skridt til at komme i gang.

- Overvej og tal om mulige problemer fx konflikter, samarbejde eller styrkelse af organisation ved eksempelvis at udarbejde en trivselspolitik. Det kan give god mening at tage udgangspunkt i den seneste APV, trivselsmålinger eller andre drøftelser, som virksomhedens AMO har haft. På den måde vil man stå stærkt i forhold til en projektansøgning om tilskud. Med udgangspunkt i sådanne punkter, kan vi tage fat på at gennemgå et relevant projekt og en ansøgning, slutter Solveig.

 

Læs mere om muligheder for tilskud til projekter på vellivforeningen.dk
eller kontakt os på 8236 3670.
image
2024-10-28 Indsigt og læsestof
Arbejdet med arbejdsmiljø kan være både nemt og trygt
Lovgivning, arbejdsmiljørepræsentant, AMO, APV og AMD – ord, forkortelser og regler, der kan være svære at holde styr på. Rigtig mange virksomheder kan med fordel vælge at outsource deres arbejde med arbejdsmiljø. Det giver nemlig tryghed og stabilitet for både ledelse og medarbejdere – og så bliver det samtidigt nemt at overholde lovgivningen.

 

I hverdagen er der travlt med den daglige drift, produktion, salg, økonomi – og det giver sig selv, at det kan være svært at få prioriteret arbejdsmiljøet. Svært at få tid til at lave blandt andet den lovpligtige arbejdspladsvurdering (APV) – og hvem har overhovedet den nyeste viden om, hvilke regler, der gælder på området?

- Vi forstår 100%, hvorfor det kan være svært at få arbejdsmiljøet prioriteret. Det er et stykke arbejde, som ikke i udgangspunktet er en del af den daglige drift, og mange steder er ingen, der ønsker at have den kasket, der står ”Arbejdsmiljø” på, siger arbejdsmiljørådgiver Frederik Stockholm Madsen fra ArbejdsmiljøEksperten.

 

Tovholder, sekretariat og ekspert i én løsning

Lige såvel som bogholderiet eller markedsføringen kan løses af en deltidsbogholder eller en freelancer, så kan også det lovpligtige arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø klares af en ekstern medarbejder. Og netop det faktum, at det er en lovpligtig opgave, altså en SKAL-opgave, gør denne outsourcing-model til en attraktiv løsning.

- Når vi har en aftale om at varetage en virksomheds arbejdsmiljøopgaver, så er vi både tovholder, sekretariat og ekspert på samme tid. Det vil sige, at alt virksomheden skal byde ind med er – i grove træk – at møde op til de møder, de selv er med til at lægge i kalenderen. Og det er ikke noget fast koncept for, hvordan det skal strikkes sammen. En outsourcingaftale strikkes sammen ud fra virksomhedens behov, og selvfølgelig også ud fra gældende lovgivning, siger Frederik.

 

Hverdag gør blind

Udover at virksomheder med en outsourcing-aftale kan finde ro i at have helt styr på de lovpligtige opgaver, så er der også det store plus, at en ekstern rådgiver også kommer med nye øjne på virksomheden og kan sætte fokus på sikkerhedsproblemer, som måske er blevet hverdag for ledelsen og de ansatte.

- Vi ved alle sammen, at man kan blive blind for, at nogle ting fx kan være placeret uhensigtsmæssigt. Det er bare blevet hverdag, og ingen stiller spørgsmål ved det. Når jeg kommer ud i en virksomhed, så prioriterer jeg at gå en tur rundt og se med nye øjne - og vi får en snak omkring det, der kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Jeg ser det ikke som en test af virksomheden, mere som noget, vi sammen kan sætte fokus på at ændre til fordel for medarbejdernes sikkerhed og i sidste ende virksomhedens økonomi, konkluderer Frederik.

Vil du vide mere om outsourcing af arbejdsmiljøarbejdet, så kan du kontakte os på 8236 3670 eller se mere her
Læs mere
IMG 2839
2024-12-18 Indsigt og læsestof
Nyt partnerskab i Hovedstadsområdet
Her på falderebet af 2024 har vi fornøjelsen af at kunne offentliggøre en kommende udvidelse af ArbejdsmiljøEkspertens aktiviteter.
 
Pr. 1. februar indtræder Elin Hausle og Erik Steppat, der sammen driver rådgivningsvirksomheden Vi2Sammen, således som partnere i ArbejdsmiljøEksperten og vil dermed styrke virksomhedens tilstedeværelse, især i hovedstadsområdet.

- Vi ser ind i et spændende 2025 med det nye partnerskab på den anden side af Storebælt. Vi har allerede et godt kendskab til Elin og Erik, ikke mindst fordi Erik allerede i år har hjulpet os med afholdelse af vores arbejdsmiljøuddannelser i Hvidovre, siger direktør Henrik Gliese.

Elin vil primært varetage opgaver inden for HR, personalejura og psykisk arbejdsmiljø, som er hendes speciale. Erik vil fokusere på undervisning på vores arbejdsmiljøuddannelser, samt udarbejdelse af APV mm.

- Vi står nu med en oplagt mulighed for at øge vores aktiviteter på hele Sjælland allerede i løbet af 2025. Vi kommer blandt andet til at tilbyde kurser flere steder end i Hvidovre, som hidtil har været vores faste kursussted - og det glæder vi os meget til, slutter Henrik.

Vi2Sammen har eksisteret siden 2016 og har til huse i Hareskovby i Værløse.

- Vi glæder os meget til vores kommende samarbejde. Dette partnerskab åbner op for spændende muligheder, da vi kan udnytte ArbejdsmiljøEkspertens brede palette af viden. Samtidig vil vi kunne tilføre nye værdifulde kompetencer med vores juridiske viden inden for HR-området. Vi ser frem til at skabe synergi og arbejde sammen om at sikre et optimalt arbejdsmiljø for alle, siger Managing Director Elin Hausle.
Læs mere