Kontorergonomi
Pia Hynding Jacobsen
Har du spørgsmål?
Du kan altid få fat i en af vores medarbejdere

Kontorergonomi

Lange arbejdsdage foran computeren kan give smerter i blandt andet nakken, skuldrene og underarmene.

Nogle af de mest almindelige årsager til smerterne er dårlig indretning af arbejdspladsen, forkert indstilling af møbler, computer og hjælpemidler. Derudover har organiseringen af arbejdet samt dårlige vaner en stor indflydelse på graden af smerter. Med den rigtige viden kan smerterne forebygges.

Fokus på et godt arbejdsmiljø herunder god kontorergonomi med fokus på indretning af arbejdspladsen, indkøb af de nødvendige hjælpemidler samt fokus på korrekt arbejdsteknik og relevante øvelser, er en væsentlig del af personaleplejen. Det modvirker fysisk og psykisk nedslidning, reducerer sygefraværet og giver større effektivitet samt bedre trivsel på arbejdspladsen.

Der er derfor god økonomi i at forebygge smerter blandt medarbejderne.

ARBEJDSMILJØEksperten tilbyder rådgivning inden for kontorergonomi

  • Projektering i forbindelse med nybyggeri eller indretning af lokaler for at sikre de bedste ergonomiske betingelser for medarbejderne
  • Rådgivning om valg af stole og borde samt hjælpemidler herunder computerskærme, mus, tastatur og andet indlæsningsudstyr.
  • Oplæg omkring kontorergonomi og de risikofaktorer som er forbundet med arbejdet samt forebyggelsesmuligheder herunder nødvendigheden af variation og målrettede øvelser.
  • Individuelle gennemgange af medarbejdernes kontorarbejdspladser – både forebyggende, men også når en medarbejder har fået smerter.
  • Uddannelse af ergonomiambassadører eventuelt som supplerende uddannelse for arbejdsmiljørepræsentanter.

Ønsker du endnu mere sundhed til jeres medarbejdere?

Så kan du læse mere om, hvordan I kan skabe sunde vaner på arbejde ved hjælp af GetUpp Assist og Bevægelseskonceptet.

 

Relaterede artikler

Er du stærk nok til et kontorjob?