christopher gower 291240 unsplash

Vi holder dig informeret om alt inden for arbejdsmiljø

Følg med i udviklingen – vi giver dig vigtig viden og nyheder om arbejdsmiljø, så du altid er et skridt foran. Kontakt os, hvis du vil vide mere.
photo 1487956382158 bb926046304a
2020-06-25 Indsigt og læsestof
Tilbage på job: Hold fast i de gode vaner
Har du haft en anderledes hverdag i de seneste måneder med corona-nedlukning? Hjemmearbejde og familiesamvær har gået hånd i hånd, og der har været plads til frisk luft og daglige aktiviteter. Nu er hverdagen tilbage - og hvad så?

Det er dejligt, at mange af os er på plads igen, efter at corona lagde vores kontorer øde, og sendte os hjem til vores hjemmekontorer. I de måneder har mange fundet deres helt egne måder at klare arbejdsdagen på, og nu skal vi så tilbage til de gamle vaner – eller skal vi?

Det er efterhånden en kendt sag, at det stillesiddende arbejde er hårdt og belastende, og på sigt kan give os kortere og dårligere liv. Bevægelse i løbet af dagen er afgørende for vores trivsel – både på kort og langt sigt.

Hjemmearbejdspladsen har givet nye udfordringer men også nye muligheder i forhold til at gøre arbejdsdagen så sund som muligt. Mange har givet sig selv nye gode vaner, der har afbrudt det stillesiddende arbejde: den daglige gåtur, hjemmetræning - og naturlige afbrydelser og variation i løbet af dagen.

SÅ måske er det nu, vi skal gribe den gyldne chance og fastholde de gode vaner samtidig med, at vi indtager vores vante arbejdsplads blandt de gode kolleger? Lad os forene det bedste fra de to ”verdener” til gavn for krop og sjæl – og arbejdsglæde.
https cdn.cnn .com cnnnext dam assets 200108214800 coronavirus
2020-04-16 Indsigt og læsestof
Covid-19 medarbejdertest
En af den kommende tids vigtigste samfundsopgaver bliver at få de danske virksomheder til at fungere på trods af coronarisici. Medarbejdere skal sikkert tilbage på arbejdspladsen, hvilket kan indebære en risiko for, at der kan være uvidende smittebærere i blandt. Derfor giver det god mening at teste sine medarbejdere inden deres fysiske tilbagevenden på arbejdspladsen. Som autoriseret arbejdsmiljørådgiver har ArbejdsmiljøEksperten fået lov til at udføre covid-19 tests af medarbejdere på private virksomheder.

 

Covid-19 test af medarbejdere på arbejdspladsenArbejdsmiljøEkspertens sundhedspersonale kan foretage covid-19 test medarbejdere på arbejdspladsen og svaret vil foreligge senest 24 timer efter modtagelse hos laboratoriet. Vi kan også udføre antistof tests, som kan vise, om medarbejderen allerede har været udsat for covid-19 og dermed har dannet antistoffer.

Testen svarer til den, som laboratoriet udfører for sundhedsmyndigheder over hele Europa. Der er tale om qPCR-tests, som bliver analyseret på et internationalt anerkendt klinisk laboratorium i Tyskland. 

 

Hvordan fungerer covid-19 medarbejdertesten?Testen af medarbejdere foretages lokalt på virksomheden. 

Testen er en podnings-test, som udføres af ArbejdsmiljøEkspertens sundhedspersonale. Testen foretages med et hurtigt skrab på en vatpind i næsen.

Herefter udfylder medarbejderen og sundhedspersonalet et medfølgende skema.

Testen vil blive analyseret på et akkrediteret klinisk laboratorium i Tyskland. Resultatet bliver uploadet til en GDPR compliant portal, og medarbejderen får direkte svar.

Alle tests bliver naturligvis foretaget i henhold til retningslinierne for COVID-19 samt GDPR-reglerne.

Bemærk! Testen kan kun foretages med samtykkeerklæring fra medarbejderen.

 

Hvad skal du gøre?Ring til os på 8236 3670 eller send os en forespørgsel på det antal medarbejdere, du gerne vil teste på mail@ameksperten.dk
Læs mere
corona
2020-04-16 Indsigt og læsestof
Covid-19 overfladetest
Virksomheder - alle typer af industrier og brancher, produktionsvirksomheder, serviceudbydere, forretninger, klinikker, hoteller og spisesteder skal, for at mindske smittespredning af covid-19 virus, fremover sikre, at der ikke findes covid-19 bakterier på faste overflader, maskiner eller andet udstyr i virksomheden. Dette kræver ekstra grundig rengøring. 

 

Covid-19 overfladetestArbejdsmiljøEksperten tilbyder nu kontrol af rengøring for at undgå smittespredning ved genåbning af virksomheder. Derfor testes overflader for forekomst af virus, herunder SARS-CoV-2 virus.

Testværktøjet er relevant for alle typer af industrier og brancher og er også relevant, når leverandører skal dokumentere, at der ikke er efterladt smittekilder i forbindelse leverancer, reparation og vedligehold af maskiner og udstyr.

 

Virus kan være til stede på glatte overflader efter 72 timerSARS-CoV-2 spredes først og fremmest som væskedråber (aerosoler). Disse dråber aflejres på overflader og nedbrydes med tiden. Men nye undersøgelser har vist, at SARS-CoV-2 har så lang en halveringstid, at den selv efter tre døgn vil være til stede på glatte overflader som f.eks. plast og metal. Kontakt til sådanne kontaminerede overflader vil derfor være en kilde til smitning, med mindre der er foretaget en grundig rengøring og/eller desinfektion med sprit.

 

Simpel prøvetagning og hurtigt svarArbejdsmiljøEksperten gennemfører prøvetagningen ude på virksomheden.

Testen udføres på en simpel måde - på alle faste overflader.

Prøverne sendes straks efter prøvetagning til laboratoriet, som dernæst foretager en test, der består af en ekstraktion af RNA og en efterfølgende real-time PCR analyse.

Resultatet angives som ”positiv for virus” eller ”negativ for virus”.

Der udtages minimum tre prøver for at sikre en vis sikkerhed i analyseresultatet, da virus ikke vil være jævnt fordelt på alle overflader.

Resultatet vil foreligger senest 24 timer efter laboratoriet har modtaget prøverne.

 

Hvad skal du gøre?Ring til os på 8236 3670 eller send os en forespørgsel på en overfladetest i din virksomhed på mail@ameksperten.dk
Læs mere
helloquence 5fNmWej4tAA unsplash
2020-04-02 Indsigt og læsestof
ArbejdsmiljøEksperten indgår samarbejde med Quentic og tilbyder 360° HSE løsning
ArbejdsmiljøEksperten og Quentic, der er leverandør af premium HSE og CSR software service løsninger, har indgået et strategisk partnerskab.

Med 5 regionale kontorer spredt over hele Danmark, leverer ArbejdsmiljøEksperten til dagligt skræddersyede rådgivningsløsninger, til en lang række af Danmarks største virksomheder. Rådgivning er funderet i erfaring, ekspertise, innovation, konsistente arbejdsmetoder, teamwork og intelligente løsninger.

Det nye partnerskabet med Quentic gør det muligt for ArbejdsmiljøEksperten at tilbyde en bred palette af HSE løsninger, til både både nye og eksisterende kunder.

Henrik Gliese, direktør hos ArbejdsmiljøEksperten, siger med begejstring i stemmen:

- Jeg er både beæret og stolt over at Quentic har valgt ArbejdsmiljøEksperten som Certificeret Partner i Danmark. Jeg er sikker på at partnerskabet er godt for vores kunder, ArbejdsmiljøEksperten og Quentic”

 

Europæisk funderet partnerQuentic er en af de ledende HSE og CSR software platforme i Europa. Platformen og app'en hjælper virksomheder, inden for et bredt udsnit af industrier, med at strukturere og strømline hele deres arbejdsmiljøindsats, på et utal af lokationer i hele verden. Virksomheden startede sine aktiviteter på det danske marked i 2018.

Et partnerskab med ArbejdsmiljøEksperten gør det muligt for nuværende og kommende Quentic kunder, at få adgang til en stor mængde specialiceret og relevant viden. Samtidig kan der drages fordel af muligheden for eksempelvis opdatering af sikkerhedsdatablade og rådgivning i forbindelse med ISO certificeringer. Chris Loos, Head of International Partner Management hos Quentic, siger:

- Sammen med ArbejdsmiljøEksperten har vi nu mulighed for at levere en ”one-stop-shop” løsning til kunden, som er funderet i lokal lovgivning og behov.

Begge parter betragter partnerskabet som et stort skridt for de danske kunder. Virksomhederne står nu sammen om at tilbyde en omfattende HSE løsning, der kombinerer aktuel national viden og den nyeste software.
Læs mere
Kontorovelser 1000x400
2020-03-30 Indsigt og læsestof
Indretning af midlertidig hjemmearbejdsplads
Pas på dig selv, når du arbejder hjemmefra i disse tider – vi ved ikke hvor længe, det skal vare!

Få din hjemmearbejdsplads til at ligne din rigtige arbejdsplads så meget som muligt. Tag skærm, mus, stol mv. med hjem hvis det er muligt.
Brug helst et arbejdsbord/skrivebord, alternativt spisebordet. Lad sofaen og sofabordet være kortvarige variationsmuligheder, hvor du f.eks. kan læse.
Hvis du ikke har en kontorstol, bør du finde en spisebordsstol, der passer så godt som muligt til dit bord og dig selv. Brug evt. puder på sædet og i lænden for at få den bedste siddestilling.
Pas på at du ikke sidder, så sollyset kan blænde dig eller give genskin i din skærm
Hold ofte en pause. Husk at du ikke bliver afbrudt naturligt ved at kolleger, kunder eller andre ”forstyrrer” dig. Lad det blive en rutine at du mindst hver time rejser dig og gør noget andet: tømmer opvaskemaskinen, går en tur med hunden, vander blomster, eller måske aflaster din krop med en eller flere af disse øvelser
Dine muskler bliver ømme

Årsagen til at musklerne bliver ømme er, kort fortalt, at det er de samme muskler, der belastes igennem lang tid. Når du fx sidder foran computeren en hel dag belastes musklerne i nakken og skuldrene i den samme fastlåste stilling i lang tid. Det bevirker, at musklerne bliver trætte og samtidig nedsættes blodgennemstrømningen i musklerne. Dermed bliver musklerne ømme og stive, og med tiden kan der opstå irritationstilstande i musklerne.

Det er vigtigt, at være opmærksom på, at de fleste muskelsmerter er ufarlige og vil aftage med tiden, hvis man stopper med at sidde i de stillinger, som belaster musklerne. Men dette kan være svært, da arbejdet stadig skal udføres. Desværre er der en tendens til, at man bliver bange for at bevæge sig, når man har smerter, og det er meget uheldigt. Yderligere inaktivitet vil nemlig forværre smerterne, hvorimod fysisk aktivitet vil formindske smerterne.

Det bedste rådVores bedste råd er at være fysisk aktiv i fritiden, og bevæge dig så meget som muligt, mens du er på arbejde. Dette kan du for eksempel gøre ved at lave en eller flere af disse 10 øvelser en eller flere gange om dagen.

Der er solid forskning bag dette råd fra blandt andet Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA), der viser at motion, og især målrettet styrketræning, mindsker smerterne i nakke- og skuldermusklerne hos personer, der har stillesiddende ensidigt, gentaget arbejde. Det viser en række undersøgelser.

Se eller download 10 øvelser, der styrker din krop til et kontorjob
Læs mere
Banner forebyg smitte
2020-03-13 Indsigt og læsestof
COVID-19 - Coronavirus information
Opdatering d. 18/3-2020

På baggrund af de nye udmeldinger fra regeringen vedr. lukning af restauranter/hoteller, forsamlinger på max. 10 personer mm. udskydes foreløbigt planlagte kurser frem til påske. 

Alle deltagere modtager email med yderligere information.

Vi tager løbende stilling til fremadrettede kurser og alle kursister vil modtage email med yderligere information, hvis fremtidige kurser ændres.

Vi tager udviklingen af Coronavirussen meget alvorligt – både overfor vores kunder, medarbejdere og gennemfører ikke kurser før dette anses som værende sikkert igen jf. sundhedsmyndighederne.

Sundhedsstyrelsens side om coronavirus/COVID-19

Pas godt på jer selv, jeres kære og kollegaer.

 

Hvis du er en af mange som sidder derhjemme, kan du bruge tiden konstruktivt på at efteruddanne dig via e-learningskurser - se muligheder her. 

ArbejdsmiljøEksperten er stadig på arbejde og kan kontaktes, men helst telefonisk eller på mail, da vi tager alle de forholdsregler, som er nødvendige.

Vi tilbyder lige nu Covid19-rådgivning til alle vore kunder i forhold til hygiejne og praktiske forholdsregler ude på arbejdspladserne.

  

13/3-2020

Hos ArbejdsmiljøEksperten tager vi udviklingen af Coronavirussen meget alvorligt – både overfor vores kunder, medarbejdere og forventer, at der udvises gensidig respekt over for situationen.

Derfor vil vi med denne information, gøre dig opmærksom på, at vi som virksomhed tager alle forholdsreglerne meget seriøst, så du trygt kan have besøg af os og deltage på vores kurser.

Det betyder i praksis, at vi holder lidt mere afstand til hinanden og at håndtrykket bliver erstattet af et smil. Vi holder åbent som normalt - og du er som altid velkommen.

Vi og vores samarbejdspartnere har iværksat initiativer overfor vores medarbejdere og kunder efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger - det betyder blandt andet at vores kurser gennemføres med et lavere antal deltagere end normalt og at kursisterne vil opleve ændringer.

Vi har iværksat følgende tiltag:

Ekstra plads i kursuslokalet, så du kan sidde med tilstrækkelig afstand til dine medkursister
Let adgang til håndsprit
Tydelig opfordring til at undgå knus, kram og håndtryk og i stedet hilse med et smil
Ekstra rengøring og desinfektion af bl.a. håndtag, mødeborde, kaffemaskiner, undervisningsmaterialer, tastaturer mm flere gange dagligt
Portionsanrettet forplejning
Derudover sørger vi for at undgå fysisk kontakt. 

Vi sidder klar til at hjælpe dig. 

Ydeligere info kan findes her:

Sundhedsstyrelsens side om coronavirus/COVID-19

Samlet informationer om coronavirus/covid-19 fra alle danske myndigheder
Læs mere